Probleme pe Dunăre, din cauza debitelor mici: navigație îngreunată și producție de energie, scăzută! Transportul de cereale, afectat!

Temperaturile ridicate și lipsa precipitațiilor au dus la o situație dramatică pe Dunăre. Debitul fluviului înregistrat în România, în ultimele zile, este cel mai mic din ultimele 3 decenii (raportat la nivelul lunii iulie). Debitul fluviului, înregistrat astăzi, este 2140 mc/s, extrem de scăzut față de media lunii iulie (5160 mc/s). Cea mai importantă scădere a nivelului Dunării este înregistrată la Galați.

„Tendința este de scădere până la 2100 mc/s până la data de 8 iulie. Este cel mai mic debit înregistrat în ultimii 30 de ani la nivelul lunii iulie.”, declară Daniela Zgrimblea, director SGA Mehedinți.

În Mehedinți, nivelul scăzut al apei influențează producția de energie electrică de la Hidrocentrala Porțile de Fier.

„Debitul Dunării este foarte scăzut. Din această cauză, producția de energie pe Dunăre este foarte scăzută – la PF I, 350 MW/h, iar la PF II – 110 MW/h. Este vorba despre o producție aflată la o treime din producție.”, declară Cristinel Popescu, inginer în cadrul Hidroserv.

Autoritățile au transmis avize către navigatori pentru a reduce încărcăturile de pe barje, astfel încât să evite riscul eșuării. Punctele critice pe sectorul românesc al Dunării sunt la Corabia, Gârcov, Caragheorghe, Mârleanu şi Cochirleni.

„Cotele sunt în scădere. Autoritățile fac tot posibilul să mențină gabaritele șenalelor navigabile în limitele rezonabile. În momentul de față, navigația se desfășoară normal la un pescajde 2 metri. Au apărut praguri în sectorul nostru: Bechet – Calafat. Armatorii își reglează încărcăturile în funcție de debite. Navele de pasageri pot naviga în siguranță, la acest moment.”, declară directorul Căpităniei Zonale Drobeta Turnu Severin, Dumitru Căiniceanu.

În contextul scăderii drastice a debitului fluviului, companiile care se ocupă de transportul cerealelor pe Dunăre înregistrează pierderi fiecare cursă. Acest aspect se răsfrânge, automat, în prețul tot mai scăzut pe care îl primesc fermierii pe grâu, întrucât cumpărătorii mută transportul pe calea ferată.

„Nu se pot încărca cereale în portul Calafat, care ese cel mai aproape. Transportul fluvial este cel mai ieftin. Transportul se va muta pe cale feroviară. În acest context, achizitorii spun că prețul la grâu va scădea pentru noi. Fermierii sunt nevoiți să vândă, pentru că au nevoie de bani.”, declară fermierul Nicu Stroescu.

Prognoza hidrologilor arată scăderi ale nivelului fluviului și în următoarea perioadă pe tot sectorul românesc, iar meteorologii nu anunță ploi însemnate cantitativ.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

error: Conținutul este proteja!